Retrospectiva 2019-2022

Acasa- Retrospectiva 2019-2022

3 ani de AERO

 

In urma cu trei ani de zile, intru-un weekend de Mai, mai mulți pasionați de electromobilitate ne-am adunat la  Bran – Cheile Gradistei sa ne cunoaștem si sa vedem cum putem sa ajutam in promovarea electromobilității la nivel de Romania.

A fost un weekend plin de evenimente si întâlniri, cu oameni minunați, plini de pasiune pentru electromobilitate si ca urmare a sinergiilor create, in toamna aceluiași an se înființa Asociația pentru Electromobilitate din Romania – AERO.

Masini electrice prezente

Castelul Bran

Scopul AERO a fost si este același: dorim să sprijinim comunitatea din care facem parte, ajutând cu sfaturi administrațiile locale pentru a face trecerea la un transport în comun mult mai eficient energetic și mult mai sănătos pentru comunitate.

Având un scop clar definit, ne-a fost ușor ca la finalul anului 2019 sa ne alegem proiectele pentru termen mediu si să începem să lucram la ele si să sprijinim comunitatea din care cu toți facem parte.

“Unele ne-au ieșit, altele sunt încă in lucru” ne place să spunem 😊

 

Primul proiect  – Colectare date referitoare la poluarea din Capitala

Într-o noapte friguroasa din Ianuarie 2020 ne-am adunat in centrul Bucureștiului, lângă parcul Carol, împreună cu autoritățile publice de la acel moment, la o activitate de colectare de date pentru a determina calitatea aerului pentru PM 2.5 si PM 10. Au fost 7 mașini electrice cu senzori mobili   și s-a mers in toate sectoarele din capitala pana la centura Bucureștiului pentru a avea o situație clara atât a calității aerului cat si potențialelor surse de poluare.

Toate datele adunate au fost centralizate si predate către autorități.

Ca urmare a acestei activități, s-a tras un semnal de alarma la nivel de Romania.

Poluare in Bucuresti

“Daca nu măsori, nu ai de unde sa știi ce măsuri trebuie să iei.”

  Mod de calcul si echivalre a poluarii

In acest moment la nivel de Romania avem rețele de senzori atât din mediul public cat si din mediul privat si se poate observa atât activitățile sezoniere care influențează calitatea aerului in orașe (centrale termice, sobe, etc.), activitățile curente care generează o degradare aerului continua precum și activități accidentale care duc la depășiri ale pragului admis anual într-o singura oră.

Aceste semnale de alarma trase de comunitate au dus la modificări la modul de sesizare si răspuns la factori de poluare accidentali, dar si modificări la targetul de achiziție ale parcului de transport public la nivel de București si nu numai.

 

Alături de Geeks for Democracy – Cumpărături la ușa ta

Pandemia ne-a făcut să ne repliem si să vedem cum putem ajuta pe cei in nevoi. Astfel s-au strâns un grup de voluntari curajoși si inimoși cu mașini electrice, cu ajutor celor de la Kaufland pentru încărcare mașini, s-a mers in  a livra mâncare si a bunurilor de stricta necesitate a celor care nu se puteau deplasa – persoane in vârsta sau cu grad mare de risc de îmbolnăvire.

 

Electric UP

 

Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a lansat programul de finanțare Electric Up, destinat microintreprinderilor si firmelor mici si mijlocii (IMM), care activeaza in diverse domenii, cat si hotelurilor, pensiunilor, restaurantelor si altor companii din sectorul HoReCa. Procedurile de inscriere, conditiile de eligibilitate si alte informatii sunt disponibile in Ghidul de finantare, la realizarea caruia a participat si AERO din postura de consultant tehnic.

Un mic sumar despre “Electric Up”:

Programul ElectricUp finanteaza IMM-urile si operatorii economici din domeniul HoReCa pentru a instala sisteme de panouri fotovoltaice cu o putere cuprinsa intre 27 kWp si 100 kWp, care utilizeaza surse regenerabile, nepoluante de energie, precum si minim o statie de reincarcare de cel putin 22 kW pentru vehiculele electrice si electrice hibrid plug-in, cu minim doua puncte de încărcare.

Programul vizează îmbunătățirea calității aerului prin micșorarea emisiilor de gaze cu efect de sera, dar si creșterea gradului de utilizarea a surselor regenerabile de energie si creșterea eficientei energetice.

AERO a ajuta si in evaluarea sanselor reale pe care societățile le-au avut in parcurgerea procesului de implementare a planului de afaceri.

Articolul complet precum si documentația tehnica necesară, poate fi accesat aici.

Statusul curent al programului Electric Up poate fi accesat aici.

Numere Verzi

 

Prin prisma bunei colaborări dintre Ministerul Mediului si AERO pe alte proiecte, unele deja enumerate mai sus, in luna Octombrie 2021, Guvernul a avut toate datele necesare pentru a iniția si  aproba  introducerea numerelor verzi de înmatriculare pentru vehiculele pur electrice si hidrogen. In luna Aprilie 2022 programul a fost publicat in Monitorul Oficial si astfel, la data de 27 Iunie 2022 au început sa fie emise primele plăcute cu numere verzi pentru cele 17 000 de autovehicule 100% electrice existente la data respectiva.

Acesta este primul pas intr-un program mult mai amplu, care va fi extins cu diverse beneficii pentru acest tip de autovehicule atât la nivel de administrație locală cât si la nivel național.

Primul beneficiu pentru numere verzi la care se lucrează in acest moment este accesul in parcările publice din București, pentru autoturismele 100% electrice care au număr de București si care s-ar încadra la Vigneta de parcare, fără a mai fi nevoie de prelucrare suplimentară de date, de timp pierdut atât de autorități cât si de posesori.

Lucuri simple (înlocuirea unei culori de pe plăcuțele de înmatriculare) care au implicații atât de profunde si care duc îmbunătățiri de procese ale administrației publice.

 

 

Program AFM – Stații de reîncărcare destinat primăriilor

AERO a prezentat la Digi24 prin membrii săi alături de Președintele AFM programul de finanțare pentru stații de reîncărcare destinat primăriilor, explicând publicului larg necesitatea acestora precum și provocările care urmează în anii următori.

La bloc

Ce este diferit in acest program, sunt strategiile de instalare si încărcare in funcție de tipul de localitate.

Recomandarea AERO a fost si este:

  • Localități de tranzit : stațiile de reîncărcare de mare putere, grupate in minim 4 stații, si amplasate in zonele de tranzit limitrofe orașului, pentru a nu crea trafic suplimentar in localitate.
  • Localități de destinație: stații de reîncărcare de putere mică si multe ca număr, grupate in jurul obiectivelor turistice / cazare in care UAT-utile au prezenta.
  • Localități domiciliu: stații de putere mica/medie, grupate in minim 4 stații si amplasate in zone in care cetățeanul se deplasează sa își rezolve sarcinile cotidiene cu administrația publica sau in parcarea de resedinta.

Articolul complet poate fi accesat aici.

Statusul curent al programului Stații de reîncărcare pentru vehicule electrice in localități poate fi accesat aici.